Vyplnením informácií o vozidle nám pomôžete nájsť vhodný produkt a poradíme Vám.
Kontaktné informácie
Informácie o vozidle
Obsah oznámenia
Ak máte záujem o okamžitú objednávku opravy a nepotrebujete poradiť, vyplňte prosím univerzálny objednávkový formulár
OK

Formulár bol úspešne odoslaný

Opravy riadiacich jednotiek do osobných a nákladných vozidiel
/ BLOG

Čo je to autodiagnostika a ako funguje?

Čo je to autodiagnostika a ako funguje?

Autodiagnostika, palubná diagnostika alebo tiež On-Board Diagnostics (OBD) je diagnostika, ktorá dokáže odhaliť závady na vozidle pomocou čítania a analýzy dát z elektronických riadiacich jednotiek (ECU – Electronic Control Unit). Zároveň slúži k nastaveniu či zmenám konfigurácie jednotlivých zariadení. Diagnostické prístroje sa začali objavovať na konci 80. rokov 20. storočia. V 90. rokoch boli protokoly štandardizované tak, aby bolo možné zjednotiť formu diagnostiky a znížiť náklady na vývoj ECU.

Termín diagnostika pochádza z gréčtiny a vznikol spojením slov „dia“ a „gnosis“, teda roz-poznanie. Pôvodne sa tento termín používal v lekárstve, postupne bol prenesený do mnohých oborov. Slovo autodiagnostika vzniklo spojením slov automatizácia diagnostiky. Úlohou diagnostiky je zistiť či diagnostikovaný objekt funguje správne, a ak nie, identifikovať rozsah poruchy či odhaliť ukrytú (latentnú) poruchu a zistiť jej príčinu. Autodiagnostiku môžeme rozdeliť na komunikáciu s riadiacimi jednotkami a meranie napätia jednotlivých senzorov či akčných členov.
Autodiagnostika mimo iné analyzuje výfukové plyny a tým sleduje diely vozidla, ktoré sa podie
ľajú na ich zložení. To zaisťuje ochranu katalyzátoru, bezpečnosť prevádzky automobilu a v neposlednej rade prispieva k ochrane životného prostredia. 

Najčastejšie používané autodiagnostické prístroje

Výrobcovia automobilov vyvíjajú vlastné autodiagnostické prístroje, ktoré musia značkové servisy používať. U Fiatu je to prístroj Examiner, Peugeot používa Diag, Renault používa Clip, u Mercedesu je to StarDiagnose a u BMW Modic atd. Nevýhodou týchto diagnostických prístrojov je ich vysoká cena. Existujú ale aj nezávislí dodávatelia autodiagnostík, ktorí majú miernejšiu cenovú politiku. Pre úplnosť je treba pripomenúť, že existujú aj zjednodušené prístroje, tzv. čítačky. Tie majú iba základné funkcie (najčastejšie slúžia len k čítaniu a mazaniu závad) a nízky komfort obsluhy.  

Vzhľadom na to, že jednotlivé značky áut používajú naprosto rozdielne diagnostiky, je pre multiznačkové servisy výhodné používať plnohodnotné diagnostické programy spúšťané na bežnom počítači. Výhodou je možnosť pohodlne a rýchlo obsluhovať software (napr. čítanie grafov, orientácia v systéme) a tiež ho aktualizovať. Od roku 2000 sú výstupy jednotlivých riadiacich jednotiek štandardizované pomocou jednotného systému noriem. Rozlišujeme európsky, americký a japonský systém. V Európe musia mať všetky novo registrované vozidlá, so zážihovým motorom od roku 2001 a vznetovým motorom od 2003, systém riadenia motora (počítač) kompatibilný s európskou normou EOBD.

Predtým sa jednotlivé diagnostiky líšili používanou zbernicou pre komunikáciu s vozidlom a počtom pinov v zásuvke. Pripojovali sa na špeciálny konektor nachádzajúci sa vo vnútri kabíny vozidla, najčastejšie v blízkosti pracoviska vodiča. Rôzne automobilky používali odlišné konektory pre pripojenie autodiagnostík. Užívateľ diagnostík mal počítať s tým, že musí mať správny pripojovací konektor a správny diagnostický program/zariadenie pre konkrétny automobil. V súčasnosti došlo k zjednoteniu a moderné automobily používajú konektory OBD2. Aj preto je dnes možné využívať univerzálne diagnostické zariadenia spoločné pre väčšinu áut.

 

 

Základné funkcie autodiagnostiky

Autodiagnostika dokáže oznámiť mnoho dôležitých informácií, napríklad kontrola začiatku vstreku, kontrola stavu turbodúchadla alebo test kompresie. Pomocou týchto testov je možné odhaliť mechanický stav motoru a zamerať sa na konkrétnu časť motoru pri následných opravách. Pre rozvoj autodiagnostík bola zásadná štandardizácia označovania závad, systémov a dielov. Aj vďaka tomu je autodiagnostika schopná zobraziť informácie o ECU, hlavne objednávacie číslo, výrobcu, dátum programovania, atď. Zobrazuje zoznam závad v pamäti a merané hodnoty a testovanie akčných členov pripojených k ECU (meranie priebehu napätia jednotlivých čidiel).

Najčastejšie sledované veličiny

  • stav v sacom potrubí v závislosti na prevádzkových podmienkach (zaťaženie motoru),
  • lambda sonda,
  • katalyzátor,
  • systém odvetrávania palivovej nádrže,
  • výpadky zapaľovania,
  • systém spätného vedenia výfukových plynov,
  • systém sekundárneho vzduchu,
  • systém regulácie plniaceho tlaku vzduchu (u motorov s turbodúchadlom),
  • systém elektronického plynu.

U príslušných diagnostikovaných súčastí sa sleduje

  • pravdivosť vstupných a výstupných signálov,
  • skrat na kostru,
  • skrat na plus,
  • prerušené vedenie.

Máte záujem o otestovanie vašej riadiacej jednotky? Zavolajte na nižši uvedené číslo a dohodneme sa na vhodnom termíne.

Jakub
Jakub Špecialista na riadiace jednotky.
+421 432 901 191 (Vo všedné dni od 8:00 do 17:00)
Možno vás bude zaujímať
  • #Riadiace jednotky motora
  • #Nákladné vozidlá
  • #Najčastejšie chybové hlásenia
24.04.2024

Detail článku
  • #Riadiace jednotky AdBlue
  • #Osobné vozidlá
  • #Najčastejšie chybové hlásenia
09.03.2024

Riadiaca jednotka AdBlue pre vozidlá Stellantis

Detail článku
  • #Riadiace jednotky ABS
  • #Najčastejšie chybové hlásenia
  • #Osobné vozidlá
23.11.2023

Riadiaca jednotka BOSCH ABS 8.0: kľúčový prvok moderného bezpečnostného systému

Detail článku
  • #Aktuátory
  • #Najčastejšie chybové hlásenia
  • #Osobné vozidlá
  • #Nákladné vozidlá
26.10.2023

REA a SREA systémy - ako fungujú aktuátory a aké sú ich typické poruchy

Detail článku
guarantee ZÁRUKA 1 ROK s možnosťou predĺženia o 12 mesiacov
find Technická podpora k oprave ZADARMO
delivery Riadiacu jednotku u vás vyzdvihneme úplne ZADARMO
steps Rýchle vybavenie objednávky už v 3 krokoch
Načítanie
Späť hore