- #Riadiace jednotky AdBlue
- #Osobné vozidlá
- #Najčastejšie chybové hlásenia
Riadiaca jednotka AdBlue pre vozidlá Stellantis
Formulár bol úspešne odoslaný
Riadiace jednotky alebo tiež ECU (z angl. Electronic Control Unit) sú dôležitou súčasťou všetkých moderných vozidiel. Ich úlohou je riadenie jednotlivých systémov vozidla, vrátane motora, prevodovky, bŕzd, riadenia a ďalších dôležitých komponentov. Pokiaľ dôjde k poruche riadiacej jednotky, je nutné identifikovať príčinu a jednotku opraviť či vymeniť za novú.
Riadiaca jednotka je v podstate vstavaný počítač pre riadenie automobilových systémov, ktorý sleduje činnosť systému pomocou elektrických výstupov. Vzájomnú komunikáciu riadiacich jednotiek zaisťuje sieťové rozhranie. Obvykle sa využívajú sériové zbernice ako CAN, LIN alebo FlexRay. V moderných automobiloch sa tiež často nachádzajú riadiace jednotky pre ďalšie systémy, ako je napríklad airbag, jednotky komfortu, jednotky svetiel atď. Tieto jednotky sú navrhnuté tak, aby umožňovali jednoduchú a pohodlnú kontrolu nad týmito funkciami vozidla a moderné vozidlá ich môžu mať niekoľko desiatok.
Moderné motorové riadiace jednotky sú zložité počítače, ktoré prijímajú informácie zo senzorov umiestnených po celom motore a okolí, a na základe týchto informácií riadia výkon motora. Medzi funkcie, ktoré riadiaca jednotka ovláda, patrí systém palivového vstrekovania (kedy a aké množstvo paliva sa vstrekuje do motora, aby dosiahol optimálny výkon a efektivitu spaľovania paliva), systém zapaľovania (kedy a ako sú zapaľované jednotlivé valcové jednotky na dosiahnutie optimálneho výkonu a emisných hodnôt), regulácia emisií (kontrola množstva produkovaných emisií), ovládanie rýchlosti a výkonu.
Riadiaca jednotka ABS (Anti-lock Braking System) slúži na riadenie systému bŕzd s protiblokovacím systémom. ABS je bezpečnostný prvok, ktorý pomáha vodičom udržať kontrolu nad vozidlom pri brzdení v náročných situáciách, ako sú klzké podmienky na vozovke alebo prudké brzdenie. Riadiaca jednotka ABS zbiera informácie o rýchlosti každého kolesa vozidla, buď pomocou senzorov umiestnených na držiaku, náboji alebo využíva magnetický prúžok na ložisku. Pokiaľ vodič prudko zašliapne brzdový pedál, riadiaca jednotka ABS vypočíta rýchlosť kolesa a v prípade, že zistí, že sa koleso zablokovalo a začína sa šmýkať, okamžite uvoľní a opätovne v krátkych intervaloch pridá brzdnú silu na toto koleso. Tým sa koleso udrží v pohybe a zabráni sa jeho zablokovaniu.
Riadiaca jednotka ABS je tvorená troma časťami, samotnou riadiacou jednotkou, hydraulickou časťou a motorom.
Riadiaca jednotka prevodovky slúži na riadenie činnosti automatickej prevodovky alebo robotizovaného manuálu a zaisťuje správny výber rýchlosti na základe rôznych faktorov (otáčky motora, rýchlosť vozidla, náklon vozovky a ďalšie). Moderné riadiace jednotky prevodovky sú obvykle vybavené mikroprocesormi a senzormi. Riadiaca jednotka má potom program, ktorý umožňuje automatizované riadenie prevodovky.
Každá riadiaca jednotka obsahuje procesor, ktorý spracováva dáta z rôznych senzorov a komunikuje s inými riadiacimi jednotkami vo vozidle. Tieto jednotky sú navrhnuté tak, aby rýchlo reagovali na rôzne situácie a zaistili, že vozidlo je bezpečné a efektívne.
Pokiaľ dôjde k poruche riadiacej jednotky, môže to mať negatívny vplyv na výkon vozidla. Napríklad porucha riadiacej jednotky motora, môže viesť k problémom s výkonom motora, vynechávaním zapaľovania valcov, iskrou atď. O stave jednotiek vo vozidle nám najviac napovie diagnostika.
Oprava riadiacej jednotky automobilu môže byť zložitá a nákladná, predovšetkým pri novších mnodeloch s pokročilými elektronickými systémami. Jednou z najčastejších príčin poškodenia riadiacej jednotky je zlyhanie elektronických súčiastok, ako sú tranzistory, diódy a kondenzátory. Tieto komponenty môžu byť náchylné k poruchám kvôli vysokým teplotám, vibráciám a korózii. Pokiaľ dôjde k poškodeniu viacerých súčiastok jednotky, je vhodnejšie vymeniť celú jednotku.
Podľa našich štatistík je zhruba 12 % riadiacich jednotiek neopraviteľných. Najčastejšie sú to riadiace jednotky poškodené vodou či ohňom. Pokiaľ je jednotka poškodená na toľko, že ju nie je možné opraviť, ponúkneme vám repasovanú riadiacu jednotku. Na opravu riadiacich jednotiek používame špecializované diagnostické nástroje a softwary, ktoré nám umožňujú identifikovať a opraviť jednotlivé typy porúch.
Mali by ste mať na pamäti, že opravy riadiacich jednotiek patria do rúk profesionálnych technikov, ktorí majú skúsenosti s opravami elektronických systémov automobilov. Pokiaľ sa pokúsite opraviť riadiacu jednotku sami, môžete ľahko spôsobiť ďalšie poškodenie.
Cena opravy riadiacej jednotky závisí na mnohých faktoroch - rozsah poškodenia, model a značka vozidla, typ riadiacej jednotky, dostupnosť náhradných dielov. Obecne môžeme povedať, že oprava riadiacej jednotky je výrazne lacnejšia než nákup novej jednotky, predovšetkým pri starších vozidlách, kde sú náhradné diely stále dostupné. Pri niektorých automobiloch môžu byť nové riadiace jednotky k dispozícii iba u originálneho výrobcu vozidla, čo nákup ešte viac predraží.
Pri rozhodovaní medzi opravou riadiacej jednotky a nákupom novej riadiacej jednotky, je treba zvážiť niekoľko faktorov - ako je vek vozidla, celkový stav a využitie vozidla. A samozrejme tiež cenu opravy v porovnaní s nákupom novej jednotky. Ak je vozidlo staršie a náklady na opravu sú prijateľné, nie je dôvod utrácať za novú jednotku.
Celkovo môžeme povedať, že riadiace jednotky sú kľúčovou súčasťou moderných automobilov, ktoré zaisťujú bezpečnosť a správnu funkčnosť vozidiel. Pokiaľ by došlo k poruche jednej z týchto jednotiek, môže to mať vážne dôsledky pre vodiča aj ostatných účastníkov prevádzky. Preto je dôležité riadiace jednotky pravidelne kontrolovať a udržiavať ich v dobrej kondícii.
Vyskytli sa vo vašom vozidle problémy s akoukoľvek riadiacou jednotkou? Napíšte nám, pomôžeme vám s diagnostikou poruchy aj jej opravou.
Riadiaca jednotka AdBlue pre vozidlá Stellantis
Riadiaca jednotka BOSCH ABS 8.0: kľúčový prvok moderného bezpečnostného systému