Riadiaca jednotka ABS/ESP MK25: technológia, bežné poruchy a chybové kódy
Riadiaca jednotka ABS/ESP MK25 zohráva dôležitú úlohu pri optimalizácii brzdenia a stability vozidla. V tomto článku sa pozrieme na fungovanie tejto jednotky, jej najčastejšie poruchy, chybové kódy a vozidlá, v ktorých sa najčastejšie vyskytuje.
Prevádzka riadiacej jednotky ABS/ESP MK25
Riadiaca jednotka ABS/ESP MK25 je súčasťou bezpečnostného systému vozidla, ktorý zahŕňa protiblokovací brzdový systém (ABS) a elektronický stabilizačný systém (ESP). Hlavným cieľom týchto systémov je zlepšiť brzdný výkon vozidla a udržať stabilitu v náročných jazdných podmienkach, ako je napríklad klzký povrch alebo strmé manévre. Systém ESP je nadstavbou systému ABS a reaguje na situácie, kedy by vozidlo mohlo stratiť stabilitu, napríklad pri prudkom prejazde zákrutou. Jednotka MK25 porovnáva smer, ktorým sa vodič snaží zatočiť, so smerom, ktorým sa vozidlo skutočne pohybuje. Ak dôjde k nesúladu, systém môže zabrzdiť jednotlivé kolesá alebo upraviť výkon motora tak, aby pomohol udržať stabilitu vozidla.
Riadiaca jednotka MK25 sa najčastejšie nachádza vo vozidlách VW Transporter 5, VW Golf 5, Audi A3, Audi TT a Škoda Octavia.
Najčastejšie poruchy systému ABS/ESP MK25
Porucha riadiacej jednotky sa prejaví rozsvietením kontrolky ABS a nefunkčnosťou systému počas núdzového brzdenia, pričom štandardné brzdenie zostáva funkčné. Na rozdiel od staršej generácie jednotiek, ktoré trpeli najmä vnútornými poruchami v hydraulickej časti ABS, tento typ riadiacej jednotky spravidla zlyháva v elektronickej časti.
Keďže riadiaca jednotka je zložitý elektronický systém, nie je odolná voči rôznym poruchám. Medzi najčastejšie problémy patria:
- Poruchy snímačov: Poruchy snímačov otáčania kolies môžu viesť k nesprávnym výpočtom, čo má za následok neadekvátnu odozvu jednotky.
- Poruchy hydraulických ventilov: systém ABS používa hydraulické ventily na reguláciu brzdného tlaku na každom kolese. Ak dôjde k poruche ventilu, môže to mať vplyv na účinnosť brzdenia.
- Porucha elektronických komponentov systému: Keďže sa jedná o elektronický systém, môžu sa vyskytnúť poruchy súvisiace s elektrickými spojmi, konektormi alebo samotným riadiacim modulom.
Naši zákazníci najčastejšie opisujú tieto poruchy:
- Svieti kontrolka ABS, riadiacu jednotku nie je možné načítať diagnostikou.
- Svieti kontrolka ABS/ESP, nefunguje posilňovač riadenia.
- ESP svieti a nekomunikuje s ručnou brzdou.
- Kontrolka ABS/ESP sa rozsvieti, keď dosiahnem rýchlosť približne 20 km/h, a zostane svietiť počas celej jazdy. Mám pocit, že výkon je obmedzený. Po vypnutí a opätovnom naštartovaní motora sa nič nerozsvieti, kontrolka sa opäť rozsvieti pri rýchlosti približne 20 km/h.
- Diagnostika uvádza poruchu vo všetkých riadiacich jednotkách (motor, abs, airbag). Vozidlo naštartovalo a hneď "zhaslo", po odpojení riadiacej jednotky ABS vozidlo naštartovalo a diagnostika vypisuje len chybu v komunikácii motor/ABS a vozidlo naštartuje.
- Keď vozidlo dosiahne rýchlosť vyššiu ako 20 km/h, hlási sa chyba ABS/ESP a posilňovač riadenia prestane fungovať.
Najčastejšie chybové kódy riadiacej jednotky ABS/ESP MK25
- 01130 - Signál ABS je nespoľahlivý.
- 01276 - Porucha na čerpadle ABS.
- C0074 - Snímač tlaku v hlavnom brzdovom valci.
- C2202 - Vnútorný systém ABS: Problémy s vnútornými komponentmi systému ABS.
- C10D3 - Chybný motor čerpadla.
- 01130 - ABS - Nespoľahlivý signál (046A).
- 01276 - Porucha na hydraulickom čerpadle ABS.
- 04FC (V64) - Chyba motora čerpadla.
- 18057 - CAN, komunikácia motor/ABS, chýba správa - trvalá.
- 5001 - Riadiaca jednotka ESP - vnútorná porucha.
Vozidlá s jednotkou ABS/ESP MK25
Jednotka MK25 ABS/ESP sa používa v širokej škále vozidiel rôznych značiek a modelov. Nachádza sa najmä v moderných osobných automobiloch, vozidlách SUV a dodávkach. Značky ako Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes-Benz, Ford a mnohé ďalšie integrujú túto technológiu do svojich vozidiel na zvýšenie bezpečnosti a stability počas jazdy.
Riadiaca jednotka ABS/ESP MK25 môže byť náchylná na rôzne poruchy, ktoré následne ovplyvňujú správne fungovanie systémov. Pravidelná údržba, správna diagnostika a odborne vykonané opravy sú kľúčom k udržaniu jednotky v optimálnom stave. Vo väčšine prípadov si riadiaca jednotka ABS/ESP MK25 po oprave nevyžaduje preprogramovanie a je pripravená na okamžitú montáž.
Ak máte problém s riadiacou jednotkou, kontaktujte nás.
Jakub
Špecialista na riadiace jednotky.
+421 432 901 191
(Vo všedné dni od 8:00 do 17:00)