Vyplnením informácií o vozidle nám pomôžete nájsť vhodný produkt a poradíme Vám.
Kontaktné informácie
Informácie o vozidle
Obsah oznámenia
Ak máte záujem o okamžitú objednávku opravy a nepotrebujete poradiť, vyplňte prosím univerzálny objednávkový formulár
OK

Formulár bol úspešne odoslaný

Opravy riadiacich jednotiek do osobných a nákladných vozidiel
/ BLOG

Prečo je správne fungujúci ABS systém dôležitou súčasťou vozidla

Systém ABS (Antiblockiersystem, Anti-lock Brake Systém) zabraňuje blokovaniu kolies pri intenzívnom brzdení. Jeho funkciu síce nevyužívame pri každodennej jazde, o to je však jeho správna funkčnosť dôležitejšia. V článku sa dozviete aké sú najčastejšie závady ABS systému, ako sa prejavujú a ako sa dajú opraviť. 

 

Väčšina vodičov zažije funkciu ABS systému len párkrát za život, to ale neznižuje jeho dôležitosť. Málokto vie, že keď sú kolesá pri intenzívnom brzdení zablokované, vozidlo prakticky nie je schopné zatočiť. A aj keby to vodiči vedeli, nie je obvykle v ich silách s tým čokoľvek urobiť, pretože sa jednoducho zľaknú. 

 

Zle fungujúci ABS môže spôsobiť nehodu tým, že zafunguje, keď nemá. Pokiaľ sa napríklad pri sebemenšom zošliapnutí brzdového pedálu aktivuje ABS, predĺži to brzdnú dráhu. A keď ABS zareaguje prehnane na snehu či vode, vodič vozidla nestihne pred prekážkou včas dobrzdiť.

 

V poslednej dobe sa v automobiloch objavuje nový systém naviazaný na ABS, takzvaný EBV (Elektronische Bremskraft Verteilung). Jedná sa o systém rozdelenia brzdného tlaku medzi jednotlivé nápravy. V prípade nefunkčnej ABS jednotky môže dôjsť k „prebrzdeniu“ zadnej nápravy. To má v praxi rovnaký účinok ako zatiahnutie ručnej brzdy za jazdy, teda vyvolanie pretáčavého šmyku. 

Snímek obrazovky 2021-06-29 131836

 

 

Ako systém ABS funguje 

ABS modul pre kvapalinové i pre vzduchokvapalinové brzdy sa skladá z troch základných prvkov:  

1) Čidlo, ktoré je upevnené na kolese (príp. na pastorku stáleho prevodu hnacej nápravy), sníma okamžitú rýchlosť otáčania kolesa (príp. hnacieho hriadeľa). Tieto čidlá sa kazia, keďže sú vystavené vplyvom počasia a vibráciám. Nie každá chyba, ktorá sa ukazuje ako vadný senzor je skutočne chybou riadiacej jednotky. V skutočnosti môže byť vadný konkrétny senzor. 

2) Elektronická riadiaca jednotka (tzv. logický alebo vyhodnocovací člen) je v podstate mikropočítač, ktorý prijímá signály z čidiel. Pokiaľ dôjde k strate trakcie, do riadiacej jednotky je vyslaný signál. Jednotka vyšle signál o obmedzení brzdného tlaku a aktivuje modulátor brzdného tlaku. Ak prestane tento modul fungovať, dokážeme ho opraviť.  

3) Akčný člen (regulačný ventil alebo tzv. modulátor brzdného tlaku) v závislosti na elektronických signáloch mení tlak v brzdovom kolesovom valci, čím mení brzdný moment kolesa. Mnoho problémov vzniká zanesením alebo zaseknutím ventilu, ktorý sa nie je schopný otvoriť, zavrieť alebo zmeniť polohu. My v ECUservise vieme jednotku rozmontovať a repasovať tak, aby jej bola vrátená jej funkčnosť. 

schema abs

Obvyklé prejavy vadnej ABS jednotky 

Prejavy, ktoré sa dajú diagnostikovať bez pripojenia diagnostiky do OBD:

strata funkcie ABS (pri zablokovaní kolies pri brzdení dôjde k úplnému zablokovaniu kolies a necítit „kopanie“ do brzdového pedálu), 
rozsvietená kontrolka ABS/ESP alebo ručnej brzdy
ABS pumpa beží nepretržite (viac informácií nižšie).

Chyby, ktoré sa obvykle dajú vyčítať pomocou diagnostiky: 

  • chybové kódy senzorov snímačov rýchlosti kolesa
  • chýbajúce signály senzorov snímačov rýchlosti kolesa,
  • chybové kódy ABS relé,
  • riadiaca jednotka ABS nekomunikuje s diagnostikou

Beží ABS pumpa nepretržite

Ak beží ABS pumpa nepretržite, je dôležité vybrať poistku ABS, aby nedošlo k spáleniu ABS motora, po dobu, ktorú s vozidlom jazdíte. Následne nám môžete jednotku odoslať
a my vám ju opravíme.

Obvyklé závady, ktoré dokážeme opraviť: 

  • jednotka hlási nesprávne signály z čidiel, ktoré nie sú spôsobené vadnými čidlami, 
  • chýbajúce signály z čidiel,
  • chybové kódy o nefunkčnom relé, pokiaľ je relé funkčné,
  • neustále bežiacu ABS pumpu (zaseknuté ventily), 
  • nekomunikácia s diagnostikou. 

Ako postupovať vppade podozrenia na vadnú jednotku ABS? 

Pokiaľ vám na prístrojovej doske svieti kontrolka ABS, postupujte nasledovne:

  1. Skontrolujte hladinu brzdovej kvapaliny.
  2. Skontrolujte poistku, ktorá je priradená ABS/ESP okruhu.
  3. Skontrolujte funkčnosť relé.
  4. Ak píše diagnostika chybu jedného konkrétneho čidla ABS, je možno príčina práve v ňom. 

Vykonali ste tieto kroky a nepodarilo sa vám nájsť závadu? Pošlite nám svoju jednotku a naši technici ju skontrolujú. V prípade, že závada nie je v ABS module, platíte iba cenu poštovného.  

 

3 najčastejšie otázky, ktoré dostávame od našich klientov 

Prečo by som mal investovať do opravy a nekúpiť si použitý diel, ktorý stojí zlomok ceny? 

Dôvodov je niekoľko. Prvým dôvodom je bezpečnosť, repasovaný diel bude slúžiť mnoho rokov a vy sa nemusíte báť, či a kedy sa modul bŕzd pokazí znovu. Druhým dôvodom je, že niektoré jednotky sú veľmi známe tým, že sa kazia. Pokiaľ si kúpite staršiu jednotku z obdobného vozidla z vrakoviska, napríklad pri vozidle Škoda Octavia, je relatívne vysoká šanca, že vozidlo trpelo alebo utrpí rovnakú závadu, ako máte vy. A pokiaľ zaplatíte niekoľko tisíc za staršiu jednotku, niekoľko tisíc za výmenu a odvzdušnenie bŕzd pomocou diagnostiky, a závada sa zopakuje, potom ste na cene repasovaného modulu, na ktorý je naopak štandardne záruka rok a možnosť predĺženia na 2 roky bez obmedzenia kilometrov.

Čo budete s mojou jednotkou robiť?

Vaša jednotka prejde testom funkčnosti. Naši technici skontrolujú všetky časti a nahradia nielen vadné diely, ale aj diely, ktoré bývajú príčinou problémov, novými tak, aby jednotka bezproblémovo fungovala. Nehľadáme teda iba jeden vadný diel, ale rozmontujeme celú jednotku a uistíme sa, že všetky diely sú plne funkčné a majú pred sebou dlhú životnosť.  

Je možné opraviť každú jednotku?

Bohužiaľ nie. Nie každá jednotka je v stave, kedy sa dá opraviť. My tú vašu však zdarma analyzujeme a pokiaľ by sme neboli schopní navrátiť jej funkčnosť, máte dve možnosti. Prvou možnosťou je, že si u nás vyberiete repasovaný diel, ktorý máme skladom. Druhou možnosťou je, že sa rozhodnete pre vlastné riešenie a my vám vašu jednotku pošleme iba za cenu poštovného späť. Za testovanie nič neplatíte.  

 

Jakub
Jakub Špecialista na riadiace jednotky.
+421 432 901 191 (Vo všedné dni od 8:00 do 17:00)
Možno vás bude zaujímať
  • #Riadiace jednotky AdBlue
  • #Osobné vozidlá
  • #Najčastejšie chybové hlásenia
09.03.2024

Riadiaca jednotka AdBlue pre vozidlá Stellantis

Detail článku
  • #Riadiace jednotky ABS
  • #Najčastejšie chybové hlásenia
  • #Osobné vozidlá
12.01.2024

Detail článku
  • #Riadiace jednotky ABS
  • #Najčastejšie chybové hlásenia
  • #Osobné vozidlá
23.11.2023

Riadiaca jednotka BOSCH ABS 8.0: kľúčový prvok moderného bezpečnostného systému

Detail článku
  • #Aktuátory
  • #Najčastejšie chybové hlásenia
  • #Osobné vozidlá
  • #Nákladné vozidlá
26.10.2023

REA a SREA systémy - ako fungujú aktuátory a aké sú ich typické poruchy

Detail článku
guarantee ZÁRUKA 1 ROK s možnosťou predĺženia o 12 mesiacov
find Technická podpora k oprave ZADARMO
delivery Riadiacu jednotku u vás vyzdvihneme úplne ZADARMO
steps Rýchle vybavenie objednávky už v 3 krokoch
Načítanie
Späť hore